Cremona, stad van vioolbouwer Stradivari

Sinds Cremona in 218 voor Christus door de Romeinen aan de oevers van de Po werd gesticht, heeft de stad altijd een speciale band met de rivier behouden.

De Po was lange tijd van belang voor het transport van goederen en speelt nog steeds een rol bij de irrigatie van de omliggende vruchtbare landerijen. 

Het historische centrum met het Piazza del Comune als middelpunt is een lust voor het oog. Onbetwiste blikvangers zijn hier de kathedraal en de aangrenzende 111 meter hoge klokketoren Torrazzo.  

Cremona geniet sinds de zeventiende eeuw wereldfaam door vioolbouwer Antonio Stradivari. Zijn naam is nog steeds onlosmakelijk verbonden aan de stad en hij wordt geëerd met een standbeeld.

Ateliers

In het voetspoor van de grote meester hebben zich in de loop der jaren talloze vioolbouwers in Cremona gevestigd.

Een groot aantal van de ateliers ligt op een steenworp afstand van het Piazza del Comune. 

In verschillende musea kan het werk van Stradivari worden aanschouwd. In het ‘Museo Stradivari’ liggen gereedschappen, mallen en patronen die verschillende stadia van de vioolbouw weerspiegelen. 

In kogelvrije vitrines liggen instrumenten die niet alleen zijn gebouwd door Stradivari, maar ook door andere grote meesters uit het verleden.

Beleggingsobject

De violen van Antonio Stradivari, waarvan een groot deel nog steeds wordt bespeeld door professionele muzikanten, zijn uitgegroeid tot een gewild beleggingsobject.

De instrumenten dragen doorgaans de naam van de eerste speler. Zoals de ‘Lady Blunt’, die in 1971 op een veiling bij Sotheby’s meer dan 200.000 dollar opbracht.

Antonio Stradivari aan het werk in zijn atelier op een schilderij van Edgar Bundy

Stradivarius uit 1704 nagebouwd met computer

Onderzoekers hebben in 2011 met behulp van CT-scans een Stradivarius-viool uit 1704 nagebouwd. 

Het instrument werd onder een CT-scan gelegd en op basis van ruim duizend beelden tekende de computer de verschillende onderdelen exact na. Met behulp van twee professionele vioolbouwers werd het instrument daarna in elkaar gezet.

De onderzoekers wilden niet alleen beter begrijpen hoe de viool werkt, maar de reproducties ook beschikbaar stellen aan jonge muzikanten die zich geen originele Stradivarius kunnen veroorloven.

De Po van bron tot monding