Kander

Gevaarlijke gletsjerrivier door hoge stroomsnelheid

De bijna 47 km lange Kander ontstaat in het Zwitserse Berner Oberland op 2.180 meter hoogte uit het smeltwater van de Alpetli-gletsjer en mondt uit in de Thunersee. 

Door de grote hoeveelheid water en hoge stroomsnelheid staat de rivier te boek als gevaarlijk.

De Alpetligletsjer © Google Earth
De bovenloop van de Kander

De gletsjer is het onderste deel van het Blümlisalpmassief, waarvan de hoogste top zich op 3.661 meter bevindt. 

Het begin van het door de Kander uitgesleten Gasterntal  © Adrian Michael

Kandersteg

De naam van het vakantiedorp Kandersteg verwijst naar de rivier en de brug (de Steg) die de rivier hier sinds mensengeheugenis overspant. 

In de wintermaanden wordt in deze omgeving volop geskied en ’s zomers trekt de regio vooral wandelliefhebbers. 

De Kander vanaf de brug in de Bahnhofstrasse in Kandersteg

Lötschbergtunnels

Kandersteg ligt aan de noordzijde van de Lötschberg-Scheiteltunnel, die het dorp met het 15 km verderop gelegen Goppenstein verbindt. Op dit traject rijdt ook de autotrein tussen beide plaatsen. 

Vierhonderd meter onder deze tunnel is de bijna 35 km lange Lötschberg-basistunnel aangelegd. Sinds 2008 sluit deze in het Rhônedal aan op de Simplonspoorlijn naar Italië.

Uur sneller

De basistunnel heeft een capaciteit van 30 reizigerstreinen per dag en is zo gebouwd dat deze er kunnen rijden met een snelheid van 250 km per uur. De reistijd tussen Noord- en Zuid-Zwitserland is daarmee met een uur gereduceerd. 

Noodstation

Ter hoogte van Ferden ligt een noodstation waar de trein langs een 473 meter lang perron tot stilstand kan worden gebracht en reizigers het complex via een tunnel kunnen verlaten.

In Frutigen staat permanent een reddingstrein die de tunnel in kan rijden om een eventuele brand te blussen en passagiers te evacueren.

De autotrein tussen Kandersteg en Goppenstein
De Kander vanuit de autotrein

Langste kabelspoorweg van Europa

Vanuit Mülenen loopt de Niesen Bahn, de langste kabelspoorweg van Europa. Eindpunt is de Niesen Kulm die op 2.336 meter hoogte een wijds uitzicht biedt op de Thunersee.

Helling van 68%

Vanaf het tussenstation Schwandegg (1.669 meter) tot aan de top heeft het traject een maximale hellingsgraad van 68%. 

De Kander bij Mülenen
In 2010 is de Niesen Bahn door de Zwitserse Post geëerd met een speciale zegel.

Langste trap

Naast het spoor bevindt zich volgens het Guinness Book of Records ‘de langste trap ter wereld’.

Jaarlijks vindt op de 11.674 treden de Niesen-Treppenlauf plaats. In 2011 werd een recordtijd genoteerd van 55 minuten.

Via zigzaggende paden is de top ook wandelend te bereiken. Hiervoor staat gemiddeld vijf uur. 

Kort voor de top overwint de Niesen Bahn een hellingsgraad van 68%     © Marco Beierer

Onbevaarbaar

Tijdens het traject van bron tot monding wordt de Kander gevoed door 29 zijbeken en rivieren.

Deze flinke toestroom zorgt ervoor dat de rivier vooral in de benedenloop vrijwel altijd goed is gevuld en door het snelstromende water te boek staat als een gevaarlijke en grotendeels onbevaarbare rivier.   

Ongeval

De Kander kwam in het voorjaar van 2008 in het nieuws toen vijf Zwitserse militairen een poging de rivier met rubberboten af te varen moesten bekopen met de dood.

Dit ongeval gebeurde bij Wimmis, waar de zijrivier Simme in de Kander vloeit.

De Kanderdelta in de Thunersee bij het dorp Einigen  © Google Earth

Het laatste deel van de rivier is gekanaliseerd en eindigt via een delta in de Thunersee.

Vóór deze ingreep in het begin van de 18de eeuw stroomde de Kander iets voorbij de stad Thun rechtstreeks in de Aare.