Melezza

Langzaam langs Melezza met smalspoortrein Centovalli

Een grensoverschrijdende belevenis. 

Zo omschrijft de toonaangevende website MySwitzerland.com de treinreis met de Vigezzina-Centovalli-Bahn van het Zwitserse Locarno naar het Italiaanse Domodossola.

Ongerepte dalen

Het op smalspoor uitgevoerde traject loopt over een afstand van 52 kilometer door twee nog nagenoeg ongerepte dalen. Het Centovalli en de Valle Vigezzo worden doorsneden door het riviertje de Melezza.

De spoorlijn loopt grotendeels pal langs deze schilderachtige stroom, die dankzij de trage snelheid van de treinen goed vanuit de coupés is te volgen. 

Het Zwitserse bergdorp Intragna is één van de halteplaatsen van de Vigezzina-Centovalli-Bahn
Het station van Intragna
Tegenover het station van Intragna ligt Ristorante della Stazione
Blik vanuit de trein bij Intragna op het stuk rivierdal waarin de Isorno samenvloeit met de Melezza

Bron in Italië

De 42 km lange rivier ontspringt in de Italiaanse provincie Verbano -Cusio-Ossola als Melezzo Orientale op een helling van de 2.430 meter hoge Pioda di Crana. 

In het eerste deel na de bron stroomt de rivier zuidwaarts, om bij Santa Maria Maggiore af te buigen in oostelijke richting. 

Na het passeren van de grens met Zwitserland bij Camedo verandert de naam Melezzzo Orientale in Melezza.

Stuwmeer

Tussen Camedo en Palagnedra stroomt de rivier door een stuwmeer, dat in het begin van de jaren ’50 van de vorige eeuw werd gebouwd om elektriciteit uit waterkracht op te wekken.

Bij Intragna vloeit de Isorno als belangrijkste zijrivier in de Melezza. Kort daarna is er de uitmonding in de Maggia, die bij Locarno eindigt in het Lago Maggiore.

Het stuwmeer Lago di Palagnedra
Kort voor station Camedo, nabij de grens met Italië, stroomt de Melezza in het stuwmeer Lago di Palagnedra. Vanaf het viaduct wordt de treinreiziger getrakteerd op fotogenieke beelden.
Station Camedo loont een tussenstop. Een korte wandeling naar het Lago di Palagnedra biedt een adembenemende blik op het treinviaduct.
De centrale boog van het viaduct bij Camedo is 58 meter lang en het treinspoor ligt op 55 meter boven het water
De Centovalli Express in het grensgebied tussen Zwitserland en Italië
De Melezza baant zich een weg door ongerepte bossen
Op het enkelsporig traject wachten de treinen regelmatig bij de stations om elkaar te laten passeren
Santa Maria Maggiore is de belangrijkste halteplaats in het Italiaanse deel van het treintraject
Trontano is een geliefde uitvalsbasis voor bergwandelaars
Kort voor het eindstation in Domodossola steekt de trein de rivier de Toce over

Twee uur

De reis met de Centovalli-treinen tussen Locarno en Domodossola duurt ongeveer twee uur en voert over 83 bruggen en viaducten en door 31 tunnels. 

Omdat de bosrijke en bergachtige streek uitgelezen wandelmogelijkheden biedt, kunnen met behulp van de dienstregeling tussenstops worden gepland. De meest geliefde locaties om te reis te onderbreken zijn de stations van Intragna en Camedo. 

Swiss Flex Pass

Het team van Reizen langs Rivieren maakte de reis met de Vigezzina-Centovalli-Bahn met behulp van de Swiss Flex Pass. Hoewel de trein deels over Italiaans grondgebied rijdt, is deze pas geldig op het gehele traject tussen Locarno en Domodossola.

Wie in Ticino logeert in een hotel of op een camping, kan tijdens het verblijf gratis reizen met het Ticino Ticket. Omdat de geldigheid hiervan beperkt blijft tot dit kanton, is van de Vigezzina-Centovalli-Bahn alleen het deel tussen Locarno en Camedo gratis. Voor het Italiaanse deel naar Domodossola moet dan worden bijbetaald.

De dienstregeling van de Vigezzina-Centovalli-Bahn is te downloaden via www.vigezzinacentovalli.com.