Langste zijrivier van de Po
De Adda is met een lengte van 313 km de grootste zijrivier van de Po.
De stroom ontstaat in het noordelijkste deel van Lombardije in het hooggebergte nabij de grens met Zwitserland.
Via twee kunstmatige meren daalt de rivier af naar het stadje Bormio.
Daarna baant de stroom zich een weg door het Valtellina-dal en mondt uit in het Lago di Como.
Vanaf de stad Lecco in het zuidelijkste deel van dit meer gaat de Adda meanderend verder door de laagvlakte lakte van Lomdardije. Dertien kilometer westelijk van Cremona vloeit de rivier samen met de Po.
De Adda wordt geboren uit verschillende bronnen op de Passo di Alpisella, ongeveer halverwege tussen het wintersportoord Livigno en het stuwmeer Lago di San Giacomo.
Wie de bron van de Adda wil opzoeken, moet de met pittige haarspeldbochten bezaaide ‘Torri di Fraele’ overwinnen.
Deze tamelijk steile en smalle weg is vooral geliefd bij wielrenners en motorrijders.
Bormio is in de winter een populair skioord. In het smeltseizoen zwelt de Adda hier aan van een rustig kabbelend beekje tot een woeste stroom.
Op het schiereilandje Olgiasca In Colico ligt het Romaanse klooster Abbazia di Piona, dat wordt beheerd door cisterciënzer monniken.
De kloostertuin kijkt uit op het Lago di Como.
Wie Varenna per trein bezoekt en een liefhebber is van chocolade en andere lekkernijen mag zich een bezoekje aan de kleine stationsrestauratie III Binario niet laten ontgaan.
Hier valt met volle teugen te genieten van patisserie van hoog niveau.
De pontveren van Leonardo da Vinci
Tussen Imbersago en Villa d’Adda vaart een naar Leonardo da Vinci vernoemd pontveer.
Schetsen uit 1513 van zijn hand vormen een aanwijzing dat hij zich in die dagen bezighield met dit type projecten.
De pont bestaat uit een dek op twee drijvers en wordt niet machinaal aangedreven.
Een over de rivier gespannen kabel zorgt ervoor dat het veer met behulp van de zijwaartse kracht van het stromende water op de juiste plek belandt.
Het is het enige overgebleven exemplaar van de vijf pontveren die hier ooit functioneerden.
De Ponte San Michele in Paderno d’Adda bestaat uit twee verdiepingen. Over het bovenste dek rijdt het autoverkeer, het pal daaronder gelegen brugdeel fungeert als spoorbaan.
De ijzeren boogbrug verrees tussen 1887 en 1889.
In het bouwwerk is ruim 2600 ton ijzer verwerkt, is 225 meter lang en overspant de Adda op een hoogte van 85 meter.